lillaminasaker

Alla inlägg under oktober 2011

Av Therese Jonsson - 28 oktober 2011 14:45

Har gjort mig ett försök på att virka en grytlapp..bara för att testa lite..

väldigt slarvig men jo tanken är ju bra iallafall..Tjock blev den..måste

testa så man inte bränner sig bara..dock  blev den väldigt liten...

Beskrivning kommer senare!


    

Av Therese Jonsson - 25 oktober 2011 10:44

                   

Av Therese Jonsson - 24 oktober 2011 09:54

Bilder från akvarium i London, riktigt häftigt..kommentera gärna!


                                     

Av Therese Jonsson - 23 oktober 2011 14:40

Nu har jag och småsyskonen bakat muffins och cupcakes.

Det blev vanilj,choklad och tigermuffins.

och så har vi haft på marshmallowfrosting och pyntat med strössel och olika

sorters godis.

             

Av Therese Jonsson - 20 oktober 2011 00:13

Så nu har jag kommit en liten bit på mitt stickande

iallafall..det går sakta med säkert med tanke på att

katten gärna vill 'hjälpa' till. Det ska bli en tröja förresten..  

Så det är väl dax att börja med julklapparna snart också..jag vet det är 2månader kvar, men sen står man där en vecka innan julafton i panik och har inte en enda julklapp inhandlad, ja samma visa varje år.

Av Therese Jonsson - 17 oktober 2011 12:50

Så nu har jag köpt 400g garn så nu tänkte jag börja

sticka något till vintern. Får väl se vad det blir.

Har även gjort lite fler trådskålar och på fredag lär

det bli flera, min 6åriga lillasyster har nämligen upptäckt

hur roligt det är så vi pysslar tillsammans. Hon gjorde en skål

med pärlor på och en med en fläta på, hoppas dom blir bra, för

de ser riktigt snygga ut.

Kan tyvärr inte ta bilder då minneskortet ligger kvar i min dator

som jag åkt ifrån..men men på fredag kommer det bilder.

Av Therese Jonsson - 13 oktober 2011 18:25

Gjorde ett litet test efter jag hade stärkt mina virkade

saker i sockervatten..Nämligen skålar av trådar, det blev

riktigt bra faktiskt.

Såhär ser dom ut

   

Hur man gör..enkelt

Du behöver:

1dl vatten

1,5 dl socker

spis, kastrull

garn eller trådar i de färger du vill ha

en ballong eller plastburk av något slag som du kan forma efter

En tidning som underlag

Obs! Detta kan bli mycket kladdigt så va inte rädd för smeta ner dig.


Ta fram allt du behöver

  Klipp lagom långa bitar, du bestämmer själv hur långa och hur många bitar som du vill ha.   koka upp vatten och socker till sockret är upplöst   lägg i en tråd i sockervattnet (bara en tråd i taget annars kan de klibba ihop)   När garnet är helt genomblöt så lägg det på burken eller ballongen   så lägger du på så mycket du vill ha och låter det torka i lite över ett dygn ungefär   var försiktig när du tar bort formen så inte trådarna går sönder.  



Av Therese Jonsson - 11 oktober 2011 15:02

Sitter just nu och små gosar lite med denna sötsak.

  Samtidigt sitter jag och kollar runt på internet efter virksaker..Hittar en del

roliga saker. Hade tänkt påbörja en julkollektion, med skålar och sånt, men hittar så massa annat kul just nu.


T.ex Den här lilla råttan som alla känner igen är han inte söt?!  http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=214214.0


Kollar lite på olika amigurumi och sånt på denna sida:

http://www.crochetpatterncentral.com/directory.php

Tyvärr är den på engelska men det är bara att översätta inga problem.

Här hittar ni översättning

http://virkatstickat.blogspot.com/2009/09/engelska-och-amerikanska-virktermer.html



 Är det någon som har gratis mönster på söta nalle puh figurer så länka gärna!

Ovido - Quiz & Flashcards