lillaminasaker

Alla inlägg under december 2011

Av Therese Jonsson - 15 december 2011 11:20

Har fått ett roligt program till datorn.

PCstitch 9. http://www.pcstitch.com/Default.aspx

där hittar ni mer info.

Jag älskar programmet!
Du kan lätt tillverka dina egna mallar för korsstygn!

Fast jag tänker använda denna mest som stickningsprogram.

Man kan ladda upp vilka bilder som helst och så är det bara sy!


Ett tips om ni har programmet

gå in på http://www.dafont.com/

och ladda hem roliga textstilar, eller 'bilder' som ni kan sy efter.

Fungerar hur bra som helst!

Av Therese Jonsson - 8 december 2011 20:11

Har suttit i några dagar och stickat  en poncho..mycket mycket enkel och går

rätt så fort att göra..Speciellt då jag bara använt mig av räta maskor.


Stickor 7.

Lägg upp 3 m.
Sticka alla 3m

Sedan på varje varv ökas 1m i tråden
mellan 1:a och 2:a maskan på varvet.
Sticka till ungefär  96m eller hur stor du nu vill ha den..

(tänk på att det ska minskas en bra bit sen!)
sticka sedan ett varv utan att öka (alla m)
Minska sedan genom att sticka ihop de två första maskorna i

början på alla varv.
Alltså du minskar en m på varje varv..
Minska tills du är nöjd..ungefär 50m brukar vara lagom..beroende på hur stor/liten du gör!
Maska av löst.
Gör en till och sy sedan ihop dom!

 

Som ni ser fick min ett hål mönster pga av sättet jag valde att öka på..
 

Men det är snyggt det också!


Nu håller jag på med en grytlapp på ett litet annorlunda sätt..ska se om jag kan få ihop det..

Ovido - Quiz & Flashcards